Monday, July 16, 2012

berbeza pandangan

ari nie kat pasar malam ada la sorang pakcik nie beborak2 dengan ibu...nie antara dialog dia..

pakcik: pelajaran x penting kalau tinggi mana pon belajar orang yang berniaga dekat pasar malam jugak banyak duit...orang yang bekerja nie gaji banyak pon x semewah org yang berniaga dekat pasar malam...tengok anak saudara keluar degree tapi mganggur selama beberapa tahun baru dapat jadi cikgu...bila jadi cikgu gaji x mencukupi buat kerja sampingan...meniaga kat dalam kelas dan dekat dalam ofis...saya x galakkan anak saya belajar tggi2...biar diorg berniaga kat pasar malam ....tengok anak saya yang sulung umur 18thn dah pakai vios...lgpon memang saya galakkn anak saya berhenti belajar dan tumpukan pada niaga...anak sulung berhenti time tgkatan 5,no dua tgkatan 4,no 3 tgkatan 3...mugkin yang kecik saya x nak masukkn ke sekolah.....

ibu: kalau diorang nak niaga kat pasar malam x pe la...tpi bagi yang x nak biar la diorang sambung belajar..jangan dipaksa..mgkin diorg lebih minat bekerja daripadA berniaga...saya lebih galak kan anak saya belajar coz x nak diorangg hidup susah ...lagipon senang masa depannye nanti ,ada pencen time dah tua nanti...kalau dia nak menambahkan pendapatan dengan berniaga biar la dia...pokok pangkal kerajinan dan nak hidup senang...tanggung jawap saya time tu dah lepas dengan bagi diorang pelajaran...

erm...rasa2 korang  nak yang macam mana...kalau aq di beri peluang aq mahu dua2..bekerja sambil berniaga...boleh menambahkan pendapatan keluarga,bantu keluarga....insyllh....

No comments: