Sunday, December 16, 2012

ajari aq menulis blog ^_^

tadi masa aq buat Blog walking..ada la aq jumpa satu cara cam mana nak belajar cara2 nak menulis blog dengan betul supaya orang tidak bosan..ah tajuk nye macam best je kan...aq pon teringin juga nak jadi blogger yang tak membosankan tapi x tau macam mana.. so aq pon nak cuba la cam ne jadi cam blogger yang terkenal cam ben ashaari,yuyu zulaika,lysaa,fatin lyana n ramai lagi la.. ala aq bukan nak mengharapkan raikan trafik yang banyak saje aq nak kongsi2 kan pengalaman aq yang membosan kan...ha..tu impian aq je..tak salahkan nak berangan2...orang kata daripada angan2 tu akan menjadi kenyataan tu pon klo kita selalu berusaha dan juga tak terlalu mengharap..insyallah akan dapat pulangan nye...

ha berbalik kepada tajuk aq tadi..aq jumpa cara2 menulis blog nie daripada blog denaihati .. kat blog nie cakap kalau kita nak menulis blog ada cara2 nye...

1) Kita menulis je ikut kata hati kita sampai la habis ideal kita nak tulis tu tanpa peduli susunan ayat dan baris perkataan.

2) Baru la kita betulkan ayat dan baris perkataan yang sesuai mengikut apa yang kita tulis untuk mendapatkan penulisan yang berhasil.

3) Membetulkan ejaan sekiranya ada kesilapan dan ianya penting kerana google suka ejaan yang betul.

4) Mengubahsuai semula kata kunci yang sesuai SEO.contoh kalau kita tulis "Blogger" kita boleh ubah kepasa "Blogger Popular". untuk senang di Google..

5) Bold kata kunci yang penting untuk SEO.

6) Mengubah ayat untuk memasukan internal dan external link seperti yang aq buat diatas.link tu aq tukar nama denaihati.

7) Menyelidik fakta yang ditulis tu betul daripada sumber yang betul dan sebalik nye bagi link kepada sumber tersebut.

8) Memilih kategori dan taq yang sesuai tok menghasilkan penulisan bagi SEO.

9) Menulis entri yang sesuai dan menarik perhatian pembaca dan bersesuaian dengan SEO

10) Akhir sekali menyemak beberapa kali ejaan,susunan ayat dan hasil penulisan sebelum publish kepada pembaca.

nie je la aq dapat olahkan.. hope sapa2 yang baru nak belajar menulis blog boleh guna cara2 nie..terutama sekali aq la..hehehe..

#sumber maklumat denaihati


2 comments:

Encik H said...

hehehe..cara menulis blog ea? pada saya, blog ni lebih kepada ekspresi perasaan kita..happy ke, sedih ke, suka ke, atau apa saja..

normally, kita kena suka dgn penulisan sendiri..sebab kalau kita sendiri suka, insyaAllah org lain pun akan suka..

so, selamat maju jaya..

p/s: antara tiga gambar kat header tu, Aness yg bahagian mana? O.o

Unknown said...

hahaha...stju gak pendapat en H...thnkz yea...:)
sye yang hujung sekali...