Tuesday, July 24, 2012

~yuzhafiza~

antara sedar x sedar sudah 4ari kita berpuasa...alhmdullh sehingga ke hari ini aq dpat menahan lapar dan dahaga walaupon cuaca sekarang tidak menentu...alhmdllh kerana Dia memberi ku mersai kehidupan ini untuk melihat keindahan alam ciptaan nye dan merasai sukaduka kehidupan ini.....bila bercerita ttg kehidupan aq tringat kat seorang sahabat nie...biar aq cite sikit tentang seorang sahabat nie..::


nama dia yuzhafiza..seindah nama n secomel org nye...kami pggl dia kak yuz...
berumur 26tahun..
berasal daripada melaka..
kini belajar di unimap n ambik kos elektronik industri..
kak yuz nie adalah merangkap sahabat,housemate n kakak bg kami...
kak yuz nie seorg yg periang, tu yg mmbuat kan kami senang hati ngn dia nie...asyik gelak je keje nye..klo nk tau kak yuz nie sorg perahsia tau...dia x pernh nk bebani masalah dia dengn kami..kdg2 kami lak yg ssh ati ngn dia...coz dia suka pendam perasaan nye sorg2..katanye dia lebih suka bercerita ngn arwah mak dia...dia ni sorg anak yang baik tau msa mak dia skit dia saggup jaga mak dia,sllu kol,n sllu teringat mak ayah dia dimana jua ....sebenarnye nye aq bukan nak bercerita tentang dia..tpi aq nk bercerita tentang kisah hidupnye...

dulu msa mula2 msuk belajar dan masuk asrama orang yang mula2 aq kenal ialah kak yuz...kami sekeluarga berkenalan dengan keluarrga kak yuz..time tu arwah mak kak yuz,ayah n abg k.yuz ada datang bersama k.yuz...dengar kata k.yuz nie sorg yang manja dengan family dan x pernah berjauhan dengan family dia...nie first tme dia berjauhan..sama la dengan aq...kami pun datang daripada selatan datang ke utara kerana ingin menimba ilmu....syukur alhmdllh allah nak bagi peluang kepada kami untuk meneruskn pengajian pada peringkat yang lebih tinggi...daripada pemulaan prknalan kami hingga la sekarang kami makin rapat dan dah macam adik beradik...kalau balik daripa belajar x aq yang cari mesti k.yuz akan cri aq...kalau kat rumah tu kalau x ada k.yuz memang x meriah dengan gelak ketawa dia...budak2 dalam rumah dah faham sangat dah dengan k.yuz nie...huhu...
hari demi hari smpai la kepenghujg sem kami dibri ujian tok m'hdapi final exam..tme tu mmg msg2 bz ssgt ngn stdy n sllu overnght...tu dah menjadi perkara biasa dikalangan pelajar2 dekat malaysia nie..suka study last2 minit....tme2 nk final tu k.yuz mdpat ujian yg plg bsr..iaitu arwah mak dia disahkan sakit paru2 berair dan tenat...hati nye rsah mana tak nye mana nak fikir final lagi mana nak fikr mak nye..ngn hti yg x tenang k.yuz nekad nak blik melaka tok melawat dan menjaga mak nye...tpi alhmdllh dia stll boleh tabah dengan ujian nie..ngn sokongn kawan2 n fmily k.yuz berjaya mhadapi maslah nie n tenang mjawb final...
naik sem dua kami ditemukan kembali dalam satu rumah..alhmdllh x berpisah lagi...hubugan kami semua semakin rapat dan rapat...tengok cite sama2(terutama sekali runningman..mmg tergelak x ingat dunia kak yuz bila tengok cite tu),berkumpul bersama dan kekadang g makan bersama dengan budak satu rumah...kalau dah berkumpul ramai memang sesi buat ketupat la byknye..huhu...biasa la perempuan x lekang dengan meganyam ketupatnye,...time final sem dua nie k.yuz diberi ujian yang paling besar lagi kali nie arwah mak nye minggal dunia...nie kali kedua kami tengok k.yuz menangis disebabkan mak nye...tpi kali nie lagi kuat nagis nye...lepas nie k.yuz dah x ada spa2 tok mengadu masalah,tempat bermanja selain ayah dia...kami rsa smpati sesangat dengan dia..tpi nak buat cam ne kami x dapat nak membantu dia pape..kami cuma mampu menasihati supaya k.yuz tabah mharungi dugaan nie,membantu apa yg patut je..maaf ye kak x dapat nak bantu pape...
bila bulan puasa nie tetiba teringat dengan kata2 kak yuz yang mgatakan dia dah x ada mak untuk sambut puasa sama2,raye sama2..rasa sayu je hati nie mendengarnye...sbar ye kak..yg pergi biar la ai pergi dengan tenang yang hidup nie patut diteruskan ....harap2 kak yuz tabah menghadapi nie semua..kami sentiasa ada disisi akak..jika perlukan kami cari la kami.insyallh..klo kami x dapat nak dengar luahan akak kami mntk maaf mungkin kami sibuk x pon ada masalah lain...





sahabatmu,
anees

1 comment: